Statystyki

  • Odwiedziło nas: 42750298
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kontakt

62-600 Koło, ul. Poniatowskiego 22

tel. 63 2720398

e-mail: sp2kolo@wp.pl

JAK MOTYWOWAĆ I WSPIERAĆ DZIECKO DO SYSTEMATYCZNEGO UCZENIA SIĘ W DOMU

W procesie uczenia się motywacja odgrywa dużą rolę. Jest siłą pobudzającą do nauki, zdobywania wiedzy i rozszerzania własnych zainteresowań. 

 

  1. Pomóż dziecku zorganizować czas nauki – ustalcie zasady i wspólny harmonogram (jeżeli w rodzinie jest więcej dzieci w wieku szkolnym, konieczne jest ustalenie godzin korzystania z komputera).

  2. Przypominaj dziecku o systematyczności, raczej nie pozwalaj, aby odkładało zadania na później, bo w końcu będzie miało ich zbyt dużo.

  3. Pozytywnie oceniaj rezultaty pracy dziecka (np. fakt przystąpienia do zadań szkolnych zgodnie z ustaleniami, wysiłek dziecka w samodzielne rozwiązanie zadań, nakład pracy, itp.).

  4. Wytłumacz dziecku, dlaczego musi uczyć się poza szkołą (okres pandemii), odwołuj się do odpowiedzialności dziecka i pomóż mu dostrzec korzyści z nauki.

  5. Jeżeli masz możliwości i dziecko tego potrzebuje, pomóż w zadaniach (np. naprowadź, udziel wskazówek, wyjaśnij wątpliwości, itp.).

  6. Podczas wykonywania przez dziecko zadań nie wskazuj palcem błędów w jego pracy, chyba że dziecko poprosi o to. 

  7. Pomagaj dziecku rozwiązywać problemy poprzez analogię do czegoś, co już jest mu znane ze szkoły.

  8. Z zainteresowaniem słuchaj, kiedy dziecko opowiada ci o swoich odkryciach i o tym, czego się samodzielnie nauczyło, co samodzielnie wykonało, do jakich wniosków doszło, jakie rozwiązanie zastosowało.

  9. Zachęcaj do eksperymentowania z zadaniami, mów i przypominaj dziecku, że nie zawsze wszystko udaje się za pierwszym razem i czasami trzeba podjąć kolejną próbę.

  10. Doceniaj pytania dziecka i staraj się na nie znaleźć odpowiedź. 

  11. Staraj się stworzyć takie sytuacje, w których dziecko może być dumne z własnych osiągnięć. 

  12. Kontroluj, czy wykonało zadania.

  13. Podkreślaj sukcesy i chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór.

  14. Jeżeli uważasz, że dziecko otrzymało zbyt dużo pracy od nauczycieli, nie mów tego głośno, tylko poinformuj wychowawcę.

  15. Jeżeli jest to konieczne, współpracuj z wychowawcą (telefonicznie, pisemnie).

     

Dziecko potrzebuje zrozumienia rodziców, wsparcia i wiary, że sobie poradzi!