Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1473638
  • Do końca roku: 163 dni
  • Do wakacji: WAKACJE!!!

Roczny plan pracy świetlicy

Roczny plan pracy świetlicy szkolnej

Szkoły Podstawowej nr 2 im. Adama  Mickiewicza w Kole

na rok szkolny 2017/2018

 

 

I.  Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.

 

 

  1. Organizacja pracy świetlicy.

 

  • Zapoznanie z regulaminem świetlicy

  • Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy

  • Integracja zespołu

  • Poznanie praw i obowiązków świetliczanina

 

  1. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.

 

  • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych

  • Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie

  • Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów

  • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole

  • Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej

  • Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole

  • Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole

  • Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku

  • Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej

  • Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych

  • Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi

  • Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów

 

 

3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.

 

  • Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy

  • Pomoc  w odrabianiu prac domowych; propozycja pomocy w lekcjach

  • „korepetycje za darmo” z wychowawcami świetlicy w ramach realizacji zadań statutowych szkoły

  • Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu

  • Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków

  • Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się

  • Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci

  • Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie

 

4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:

 

  • plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych

  • teatralnych – przygotowywanie przedstawień i inscenizacji, odgrywanie scenek sytuacyjnych, zabawy w teatr

  • czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteka szkolną

  • umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne

  • hobbystycznych

  • sportowo – zabawowych

 

5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.

 

  • Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych

  • Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych

  • Poznanie tradycji szkoły i jej patrona

  • Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez

 

 

6. Edukacja ekologiczna.

 

  • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne

  • Wyrabianie nawyków segregowania śmieci

  • Udział w akcjach: „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi” i innych tego typu

  • Organizacja konkursów ekologicznych, np. „Eko miś”

 

 

7. Edukacja prozdrowotna.

 

  • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej)

  • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się)

  • Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój

  • Opracowywanie plakatów prozdrowotnych

 

8. Edukacja czytelnicza i medialna.

 

  • Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych

  • Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem

  • Współpraca z biblioteką szkolną przy organizowaniu imprez związanych z książką

 

9.Poznanie reguł i norm dobrego zachowania.

 

  • Pogadanki na temat dobrych manier

  • Wyrabianie nawyku używania „magicznych słów”(proszę, dziękuję, przepraszam)

 

10.Przeciwdziałanie agresji i przemocy.

 

  • Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze złością, agresją i przemocą oraz sposobami rozwiązywania konfliktów

  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji wśród wychowanków świetlicy

  • Eliminowanie używania wulgaryzmów

 

11. Bezpieczeństwo.

 

  • Zapoznanie wychowanków świetlicy z regulaminem świetlicy i stołówki szkolnej

  • Wdrażanie zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły, na boisku szkolnym oraz w drodze do szkoły i do domu

  • -Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi oraz zasadami pierwszej pomocy

 

12.Przygotowywanie uczniów do praktycznego wykorzystania wiedzy.

 

  • Zachęcanie do korzystania z różnych źródeł informacji

  • Wykonywanie projektów, plakatów informacyjnych, gazetek świetlicowych

 

13. Nauka współdziałania w zespole.

 

  • Organizacja zajęć grupowych umożliwiających naukę współżycia w społeczeństwie oraz poszanowania praw drugiego człowieka

  • Kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacja konfliktowych

  • Organizowanie uroczystości świetlicowych, obchodzenie świąt o nietypowej tematyce w formie konkursów i zabaw

 

II. Plan zajęć.

 

  • Odrabianie pracy domowej

  • Gry i zabawy integracyjne

  • Zajęcia artystyczne (teatralne, plastyczne, muzyczne)

  • Czytanie ze zrozumieniem

  • Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej)

  • Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy

  • Gry edukacyjne i planszowe

  • Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej

  • Oglądanie filmów edukacyjnych

 

 

III. Tematyka zajęć wychowawczo-dydaktycznych realizowana w świetlicy szkolnej wynika z w/w zadań i celów , dostosowana jest do rocznego planu pracy szkoły (kalendarza imprez) i wykazana w dziennikach zajęć świetlicy szkolnej dla poszczególnych grup.